Op 2 december 2013 vindt Nobody For Sale plaats in het MC Theater in Amsterdam. Nobody For Sale is de inspirerende finale van het jaar 2013 waarin Nederland de afschaffing van de slavernij herdacht. In de middag staan jongeren stil bij bij het slavernijverleden en hun toekomstmogelijkheden. ‘s Avonds zijn er optredens van o.a. de vocalisten Izaline Calister, Hadewych Minis en Denise Jannah, naast Jörgen Raymann en MC Brainpower. Met de columnbattle De Staat van Het Statement en Het historisch Duel tussen geschiedenisdocenten staan de Nederlandse Taal en de Gedeelde Geschiedenis van Nederland in de schijnwerpers.
Het jaar 2013 was tot dusverre het jaar waarin we op verschillende momenten stilstonden bij het slavernijverleden van Nederland. De Verenigde Naties heeft 2 december uitgeroepen tot Internationale Dag voor de Afschaffing van de Slavernij. Op deze dag organiseert de Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013 een slotevent onder de naam ‘Nobody for Sale’ waarin wordt teruggeblikt op het herdenkingsjaar en vooruit wordt geblikt naar de toekomst. Symbolisch zal het stokje worden overgedragen aan Zeeland waar in 2014 de herdenking zal plaatsvinden van 200 jaar afschaffing van de slavenhandel.

Jongeren staan centraal in de manifestatie Kompas naar succes; ontmoet je eigen toekomst van 14.30 – 19.00 uur. Toegang is gratis. Zij gaan o.a. met recruiters in gesprek over opleiding/studieachtergrond. In de middag vindt ook de symbolische overdracht plaats van de herdenking aan Burgemeester Bergmann van
Middelburg door Burgemeester Van der Laan van Amsterdam. Het avondprogramma staat vanaf 19.30 uur in het teken van taal en historie naast de diverse muzikale
optredens. De avond wordt live uitgezonden via Radio6 en FunX. Onderdeel van het podiumprogramma is de verkiezing van De Beste Geschiedenisdocent van Nederland. Aan de hand van deze verkiezing wordt een debat gevoerd over thema’s zoals moderne slavernij, misstanden op de arbeidsmarkt en mensenhandel. Een ander
belangrijk onderdeel is de Staat van het Statement i.s.m. De Volkskrant en Van Dale: we zoeken dan naar inspirerende columnisten over de betekenis van en relatie met het gezamenlijk verleden van Nederland. Daarvoor wordt door Ton den Boon, woordenboekenmaker van Van Dale en Volkskrantcolumnist Sheila Sitalsing een aantal woorden uit de Nederlandse taal gekozen dat rechtstreeks verbonden zijn met het koloniale verleden van Nederland en waarmee de columnisten aan de slag gaan.